DFOS Technology


معرفی تکنولوژی  (DFOS(Distiributed Fiber Optic Sensing:

 

تکنولوژی DFOS بر پایه استفاده از کابل فیبر نوری به عنوان سنسور بوده وبا ارسال پالس های لیزری بصورت مکررومتناوب درطول کابل ( بصورت معمول به طول چندین کیلومتر) و تحلیل و پردازش بازتاب و پراکندگی نورمی تواند تغییرات محیطی کابل را اعم از تغییرات دما، لرزش، فشار و صوت را تشخیص دهد.

 

اساس عملکرد حسگرهای توزیع شده فیبر نوری(DFOS) بر اساس Spectroscopy می باشد بدین صورت که بازتاب ­سنجی در حوزه زمان پرتو نور یا (OTDR(Optical Time Domain Reflectometry است. DFOS بر مبنای تحلیل بازتاب یک پرتو نوری تابیده شده به محیط است. هنگامیکه پرتوی نوری از یک محیط به یک محیط دیگر می ­تابد، چنانچه ویژگی ­های محیط جدید مانند جنس یا پارامترهای فیزیکی از قبیل دما، فشار، زاویه و ... با محیط اولیه متفاوت باشد، بخشی از نور تابیده شده، ازمسیراصلی انتشار، منحرف شده و درسایر جهات منتشر می ­شود و یا به اصطلاح بخشی از نور، بازتاب خواهد شد. چنانچه طول موج نورورودی به محیط جدید 1λ باشد طول موج پرتوهای نوری بازتاب شده می ­تواند برابر با 1λ باشد و یا مقدار متفاوت با آن داشته باشد مثلاً 2λ. اینکه نور بازتاب شده دارای چه طول موج و شدتی باشد، به پارامترهایی فیزیکی محیطی که باعث ایجاد بازتاب شده وابسته است. به همین دلیل می­ توان با روش تحلیل پرتو نور بازتابی موسوم طیف سنجی محیط و یا Spectroscopy مشخصات فیزیکی محیط را بدست آورد.

 

 

 

 Rayleigh:  طول موج نور ورودی و نور بازتاب شده یکی است، از روش Rayleigh Spectroscopy ویژگی های محیطی بدست می آید. 

Raman:  نوری که به محیط تابیده می ­شود با نور بازتابی آن دارای طول موج های متفاوت(باانحراف مطابق شکل) و با روش Raman Spectroscopy ویژگی های محیطی استخراج می گردد.

Brillouin: نوری که به محیط تابیده می ­شود با نور بازتابی آن دارای طول موج های متفاوت(باانحراف مطابق شکل) و با روش Brillouin Spectroscopy ویژگی های محیطی استخرا ج می گردد.

 

 

 سیستم های  DFOS  بصورت کلی شامل بخش های زیر می باشد.

 

بخش سخت افزاری:

بخش نرم افزاری:

 

خطوط لوله، کابل، تونل ها، جاده ها، فرودگاه ها معمولا" سازه هایی بزرگ و طولانی هستند که می ­تواند درمعرض انواع مخاطرات اعم ازسارقین، تخریب های عمد وغیرعمد، خطاهای انسانی ویا ساخت وسازهای بدون مجوزوآتش سوزی واقع شده و دچار تخریب و یا مشکلاتی شوند.از اینروراهکارهای کمپانی AP Sensing بر اساس تکنولوژی DFOS  امکان مانیتورینگ وضعیت خطوط وسازه ها را بصورت پیوسته و بدون وقفه فراهم می ­آورد.

 

 

  

 تکنولوژی نوین DFOS با استفاده ازتکنیک های DAS/DVS/DTS  وترکیبی ازجدیدترین سخت­ افزارها ، الگوریتم های پیشرفته تشخیص عیوب و نرم ­افزارهای تخصصی واسط، با تجربه ای فوق العاده درزمینه مانیتورینگ خطوط لوله، مخازن و LNG ، چاه های نفت و گاز، خطوط انتقال برق قدرت، اعلام حریق، نشت ­یابی و تعیین محل انسداد خطوط، درصنایع گوناگون نفت، گاز، پتروشیمی، تولید و توزیع برق و... می باشد که علاوه برافزایش  بهره وری، باعث بهبود کیفیت ایمنی و حفاظت ازمنابع مالی، انسانی و محیط زیست گردیده است.

 

بیش از 12 سال است که شرکت های هوشمند کوچک و بزرگ درصنایع مختلف به خصوص صنایع نفت گاز و پتروشیمی در اقصی نقاط جهان از این ابزار کارآمد بهره مند شده اند و نه تنها از خطرات و بحران های عظیم جلوگیری نموده اند بلکه باعث تداوم تولید، امنیت و سود آوری گردیده است.
 
 
 
 
  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.